Linde X-seeria tõstukid veenavad ka tellinguspetsialisti Layher
Tulevikuks valmis„Rohkem on võimalik“: Sellele kliendile antud lubadusele tuginedes tegutseb Wilhelm Layher GmbH & Co KG uuenduslike tellingusüsteemide maailma turu liidrina. Et ettevõtte tabavat motot saab rakendada ka intralogistikas, tõestab Linde MH elektriliste X-seeria tõstukite kasutamine. Need kannavad ettevõtte peakorteris probleemideta samu koormaid nagu nende sisepõlemismootoriga kolleegid – ja on peagi sõidukipargi kindlad liikmed.
Rangelt võttes on igavesti vaikiva abilise roll üsna tänamatu, seda enam, et tellingute puhul on tegemist kandva rolliga. Ilma nende „ajutiste abikonstruktsioonideta“ ei saaks me täna imetleda püramiide ega ka antiikset ehituskunsti – ja ka meie kaasaegsed linnad pakuvad pigem selget vaadet. Wilhelm Layher GmbH & Co KG tellinguprofiilide puhul pole seda vaja muidugi selgitada – on ju 1945. aastal loodud ettevõte arendanud ennast tellingusüsteemide, kaitse- ja sündmusesüsteemide, teisaldatavate tellingute ja redelite tootmises maailma turu liidriks. „Me töötleme ainuüksi peakorteris Güglingen-Eibensbachis enam kui 30 miljonit meetrit terastoru aastas ja täidame iga päev keskmiselt 100 veoautot meie toodetega,“ räägib dr ins Fritz Barth, tehnilise teeninduse ja investeeringute juht.
Pidevalt üles ja alla – ja seda otsesõnu
Hiljemalt selle kohas tulevad mängu teised abistajad: nimelt 45 diiselmootoriga vastukaalutõstukit, mis vastutavad lisaks muule toodetega varustamise, samuti laadimise eest. Miks siis diisel? Logistikajuht Patrick Reiner: „Me asume idüllilises kohas Stromberg-Heuchelbergi loodupargi serval, kuid sellel on oma hind. Võib öelda, et meie ettevõtte ala on terrassiga piiratud, seal on palju tõuse, maastiku üleminekuid, kaldteid ja muud sarnast.“ Lisaks ei tee pea 250 000 ruutmeetrisel alal vahemaad tööstuslike tõstukite elu lihtsamaks. Selline raskete, jäikade koormate segu – selle seas kuni 10-meetrised teraslatid – ja rasked geograafilised tingimused jätsid diiselmootori pikka aega asendamatuks.
Siin otsustab võimsus
Seejuures ei olnud senise diiselmootorile keskendumise taga sugugi hirm teiste energiasüsteemide ees. Reiner: „Oleme möödunud aastatel ikka ja jälle klassikalisi akutõstukeid kuni viietonnise kandekoormuse juures testinud, kuid need jäid jõudluse poolest sisepõlemismootoritele alla. Väiksemat jõudlust – ja seega väiksemat tootlikkust – ei saa me oma klientidele lihtsalt pakkuda.“ Kuid selleks, et meie ettevõte saaks täita oma lubadust „Rohkem on võimalik“, esitasime tõstukitele üha uuesti sama küsimuse. Kuni Layheri meeskond leidis võimaliku vastuse. Iga tarnitud Linde MH, mis kuulub värskelt välja töötatud akutõstukite generatsiooni Linde X20 – X35, vastab lubadusele „elektriline = sisepõlemismootoriga“.
Esivanemad jõuproovile!
„Akutõstuk, mis vastab jõudluse poolest täisväärtuslikult sisepõlemismootorile? See kõlas meie jaoks üpris huvitavalt,“ rõhutab dr Barth – ja lisab kerge muigega: „Loomulikult tahame midagi sellist Ländles alati täpselt teada ja alustasime seetõttu välikatsetega.“ Selle eestvedajaks oli Linde X30, mis pidi tõestama, et see on Layheri rasketes tingimustes tööks õige tööriist, võrreldes nii diiselmootoriga vastukaaluga tõstukite kui ka teiste turuosaliste akutõstukitega. Koormaraamatus oli omaduste, nagu kiirus, kandejõud ja manööverdatavus kõrval kirjas ennekõike ka punkt võimsuse kohta koormusega töötamisel. Kõigi imestuseks pidas Linde X30 ka paljude üles- ja allamäge sõitude korral kõhkluseta vastu.
Me peame elektrifitseerimist meie tervikliku jätkusuutlikkusstrateegia oluliseks osaks. Selle poolest ei ole ka tõstukid erandid.
Dr ins Fritz Barth, tehnilise teeninduse ja investeeringute juht
Vaimustus: suur – tonnaaž: hea meelega suurem
Valem „elektriline = sisepõlemismootoriga“ töötas Linde X30 puhul samuti suurepäraselt. „Tõstuk on tõepoolest kõiges sama hea kui sisepõlemismootoriga tõstuk. Seda näitasid meie testid kahtluseta,“ võtab Patrick Reiner ettevõttesisese kontrolli tulemused kokku. Üle jäi vaid üks tegur – nimelt kandejõud. Sest pikkade esemete ja tonne kaaluvate tellingudetailide laadimiseks on ettevõttel tegelikult vaja kõrgema tonnaažiga seadmeid. „Layher sõidab siin koha peal Linde diiseltõstuki tüübiga H40 ja H45 – tavakasutuseks oleks X30 lihtsalt liiga väike,“ kirjeldab Gerhard Bauer, nõustav klienditeenindusjuht Linde MH võrgupartneri Hofmann Fördertechnik juures. Uudis, et Linde MH on juba võimeline oma X-seeriat tonnaažide poolest edasi arendama, tuli õigeaegselt.
Võimsus vastab täpsusele
Tellinguprofessionaalid testivad nüüd tihedas koostöös Linde MH ja Hofmanniga eelseeria seadet Linde X50 tegelikes tingimustes – ehk siis rasketel kahe vahetusega ladustamis- ja laadimistöödel. Just viimasel juhul peavad tõstukid oma tugevat jõudu näitama. Ülesanne, millega prototüüp tuleb hiilgavalt toime. „X50 on tõesti jõuline, läbisõidu poolest pole diisliga võrreldes mingit erinevust – vahet pole, kas tee viib üles või alla,“ on tõstukijuht Waldemar Pepke entusiastlik. Lisaks suurele jõule tuuakse Layheri töötajate kätesse akutõstuki iseloomulik tundlikkus. „Me peame veoauto täis laadimiseks tegema kuni 80 otsa. Siin saame uue seadmega ülimalt täpselt töötada. Lisaks on tugev soojendus suurepärane välitingimustes sõitmisel,“ lisab Pepke.
Siin sobib üks teisega
Märksõnaks täpsus. Sõidutööde jagamisel kasutab ettevõte maailma kõige keerulisemaid tõstuki juhtimissüsteeme. Igal seadmed on suur keskplokk, kus näidatakse täpset laokaarti, mis juhatab kasutajad laaditava kauba juurde. Tänu lasernavigatsioonile toimib selline juhatamine laos pea sentimeetri täpsusega – sealjuures kuvatakse vastavat kaupa kolmemõõtmeliselt. „Linde X50 võimaldab meil siin otse CAN-siini kaudu meie juhtimissüsteemi andmetele ligi pääseda, näiteks esitab kahvli täpse asendi. See on veel üks suur eelis,“ selgitab logistikajuht Patrick Reiner. Meie testseade särab ka vastupidavuse vallas. Hoolimata väga suurest võimsusintensiivsusest peab täis laetud suur aku, mida laetakse tööpauside ajal lühikeste vahepealsete laadimispeatustega, probleemideta kaks vahetust vastu.
Nendega saab töötada
Alates oktoobrist 2022 vurab Linde X50 mööda Layheri suurt ala Güglingen-Eibensbachis ringi – ja on saanud tänu tunduvalt väiksemale müratasemele tõepoolest „vaikse abilise“ tiitli. Kuigi prototüübi testimine kestab veel mõnda aega ja seade peab ennast tõestama ka kolme vahetusega tootmises, on Layherile juba praegu selge: „Võttes aluseks X-seeria tõstukite kogemused, ei räägi midagi selle vastu, et neid ei saaks integreerida järk-järgult meie kohapealsesse laadimisparki,“ teatab Patrick Reiner. Layheri uue 3. tehase asukohas tahame sõidukipargi loomisel algusest peale X-seeria tõstukeid usaldada. „Seal saab olema suur päikesepaneelide park, mis varustab seadmeid kliimaneutraalse omatoodetud vooluga,“ ütleb tema kolleeg dr ins Fritz Barth – ja lisab: „Sellega oleme nii-öelda optimaalselt tulevikuks valmis.“
X-seeria tõstukite võimsus avaldab meile tõeliselt muljet – ka siis, kui teiste tootjate akutõstukitel sai mägedes jõud otsa ja seadmed jäid seisma.
Patrick Reiner, Layheri logistikajuht
Wilhelm Layher GmbH & Co KG
1945. aastal loodud Wilhelm Layher GmbH & Co KG on praegu uuenduslike tellingusüsteemide maailma turuliider ja tal on tütarettevõtted enam kui 40 riigis, samuti üle 140 teeninduspunkti kogu maailmas. Baden-Württembergis asuvas Güglingen-Eibensbachi peakontoris, mis ei asu Heilbronnist kaugel, on tööl umbkaudu 1300 töötajat. Sealses intralogistikas kasutab ettevõte 108 erinevate tootjate vastukaalutõstukit, millest 45 tegelevad tootmise varustamise ja laadimise töömahukates valdkondades. Iga seade, sealhulgas paljud Linde H40 ja H45 tõstukid, kogub enda kontole mitu tuhat töötundi aastas. Järk-järgult täiendatakse sõidukiparki kaasaegsete elektriajamiga Linde X-seeria tõstukitega. Elektriline liikuvus on Layheri jaoks oluline tervikliku jätkusuutlikkusstrateegia osa. Nõustamise ja teeninduse eest hoolitseb Linde MH võrgupartner Hofmann Fördertechnik, asukohaga Neckarsulmis.